فومن

شهر مجسمه ها

فومن

شهر مجسمه ها

فومن شهر مجسمه‌های ایران، با جاذبه‌ای کم نظیر

شهر فومن شهر مجسمه‌های رنگین واقع در غرب گیلان،جاذبه‌ای از جاذبه‌های گردشگری این استان است.

این لقب به علت وجود مجسمه‌های متنوع، متعدد و با رنگ‌هایی شاد است که در نقاط مختلف شهر فومن نصب شده است.

هر کدام از این مجسمه‌ها نماد و سنبلی از فرهنگ و آداب و رسوم گذشته اهالی این شهر تاریخی و زیبا است.

مجسمه‌های چهار دختران، نمادی از تلاش زنان روستایی و کشاورز این سامان است که هرکدام در دستان خود چهار محصول و سوغات عمده فومن از جمله برنج، چای، کلوچه سنتی و توتون را به همراه دارند.

چهار دختران، نشان از اشتغال مردم منطقه به کشاورزی، زراعت برنج و چای دارد.

مجسمه‌های شاد و خندان کودکانی در محوطه پارک کودک این شهرستان نشانگر، شادی و شادمانی مردم و وجود بازی‌های محلی و قدیمی در این منطقه هستند.

به گزارش ایرنا، در محوطه این پارک قدیمی در ‪ ۹۰۰‬متری مرکز فومن که تفرجگاه دلپذیری برای میهمانان و مسافران این شهراست، مجسمه‌های بزرگ و توخالی از میوه‌های گوناگون مانند سیب، هلو، انار و موز وجود دارد که سایبانی مناسب برای آنان است.

مجسمه شکاربانان، که در ابتدای راه فومن به ماسوله با تفنگی در دست و مرغابی بر دوش دارد سمبل شکار حیوانات، در میان اهالی روستایی این مرز و بوم است که چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

بنا به کتاب "سرزمین و مردم فومنات "، نوشته " کیوان پندی " مجسمه‌های فومن، طی سال‌های ۱۳۵۳‬تا ‪ ۱۳۵۶‬در زمان مرحوم نصرت‌الله فرهی (۱۳۱۰-۱۳۸۶)شهردار وقت توسط مرحوم استاد اسماعیل ارژنگ ساخته و نصب شده‌اند و بیشتر آنها در محدوده پارک شهر ( کودک ) فومن قرار دارند.

کلوچه سنتی فومن که از سوغات اصلی این شهرستان محسوب می‌شود به دلیل مرغوبیت و متمایز بودن با سایر کلوچه‌ها ذائقه بسیاری از مسافران و گردشگران را به خود جلب کرده‌است.

کلوچه فومن که ماحصل سیر تحول " قند کلوچه " و " نان قندی " قدیم است، مواد اصلی آن را آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، دارچین، وانیل، جوز و مغز هل تشکیل می‌دهند.

غیراز کلوچه سنتی فومن، نان روغنی و نان خشک این شهر و همچنین حلوا کنجدی واگردک (اگرده) از شیرینی‌های محلی تاریخی ماسوله از دیگر سوغات معروف شهر زیبای فومن است.

ساکنان فومن را گیلک‌ها و تالش‌ها تشکیل می‌دهند و روستاهای کوهپایه‌ای واقع در غرب فومن عموما تالش و تالشی زبان هستند .برنجکاری، کشت چای، توتون و پرورش کرم ابریشم از فعالیت‌های اصلی مردم فومن است.

فومن بر سر راه شهر تاریخی و زیبای ماسوله و همچنین دژ قدیمی رودخان قرار دارد و هم اینک توسعه راه‌های ارتباطی آسفالته فومن را به ماسوله، صومعه‌سرا- رشت - ماسال و دیگر شهرهای تالش وصل کرده‌است.

فومن در۲۷‬کیلومتری غرب رشت واقع شده و ساختمان‌های قدیمی با معماری سنتی هنوز در خیابان‌های این شهر مناظر زیبایی را ارایه می‌دهند.

قلعه رودخان، که در ستیغ کوهی مرتفع بنا گردیده، قلعه مهم تاریخی است که از دوره ساسانیان به یادگار مانده و مدت‌ها تختگاه و مرکز حکمرانی حکام گیلان بوده‌است.

این کوه در بخش علیای رودی به همین نام با مواهب جنگلی بسیار زیبا در ‪ ۱۶‬کیلومتری جنوب شرقی فومن واقع شده است.

وجود جاذبه‌های گردشکری کم نظیر در شهر فومن این شهر را به یکی از مناطق دیدنی برای گردشگران تبدیل کرده است.

وجود سالانه صدها هزار مسافر و گردشگر داخلی و خارجی در فومن موجب شده است تا مسوولان این شهر با ایجاد امکانات و ابتکارات مختلف زمینه ساز پذیرای گردشگران بیشتری در هرسال شوند.

فرماندار فومن در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آمادگی کامل این شهر برای استقبال و میزبانی از مسافران و گردشگران داخلی و خارجی در ایام سال بویژه تابستانی خبر داد.

" کریم شعبانی " افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمامی امکانات و تجهیزات موجود در شهرستان فومن برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران و مسافران آماده است.

وی ضمن دعوت از گردشگران برای بازدید از شهر تاریخی و زیبای فومن افزود: امیدواریم همانند گذشته میزبانی شایسته‌ای برای بازدیدکنندگان از این شهر باشیم.

نظرات 7 + ارسال نظر
امیر سه‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 04:03 ب.ظ http://amirabar.blogfa.com

به نظر تو ما باید چی ار کنیم تا آمار بازدید وبلاگمون بره بالا...
آمار تو دستکاری شده است چون این کار بسیار آسان است...

اتحادیه شنبه 26 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 04:06 ب.ظ http://sardarejangal.blogfa.com/

سلام . البته که می توانید دوست عزیز.
فراموش نکنیم هر قدمی که در این راه برمی داریم گامی است در جهت زنده نگهداشتن یاد ونام شهید میرزا کوچک جنگلی .
بسیاری از اعضای انجمنهای اسلامی دانش آموزان فارغ التحصیل هستند و در حال حاضر با اتحادیه در ارتباطند . فومن دفتر اتحادیه دارد و بچه های بسیار فعال و زبده و دوست داشتنی ای در آن مشغول به فعالیتند. امیدوارم شما هم یکی از اعضای آینده اتحادیه باشید . بی صبرانه منتظر شما و وبلاگتان هستیم .
یاحق

میشناسی چهارشنبه 7 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:59 ب.ظ http://aryanet.blogfa.com

خیلی خوبه .... مرسی

دوست همیشگی جمعه 23 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:26 ب.ظ

کیوان چهارشنبه 28 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:24 ب.ظ http://hydraulic133.blogfa.com

ایول بابا.فکر نمیکردم کسی پیدا بشه راجع به فومن بنویسه.دست درد نکنه.......

سهیل آبسکون یکشنبه 9 دی‌ماه سال 1386 ساعت 10:38 ق.ظ

سلام کینگ کنگ

محمد جمعه 29 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 06:45 ب.ظ http://www.mohammadghanbaryadib.persianblog.ir

من به وبلاگت سر زدم.
منم مال فومنم.
یه سری به وبلاگم بزنو خوشحالم کن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد